Auto nacpané až po střechu, venku krásný slunečný den, otočím klíčem v zapalování… a nic. Ach, to by se mému vytuněnému služebnímu Karoqu nestalo. No jo, kde ty loňské sněhy jsou, teď tu bezradně sedím v 8 let staré Kie Venga, co jsem si půjčila od rodičů na stěhování, a ono to nejede. Zatracená práce.
Po ježdění autem se mi obyčejně ani trochu nestýská. Těch 3000 km měsíčně, co jsem v posledních dvou letech pravidelně překonávala, mi můj automobilový drive patrně na léta vycucalo. Při řízení se navíc příšerně tloustne…
No dobře, tady jsem asi trochu nefér, ale určitě se nedá říct, že by auta nějak pomáhala ke zdravému životnímu stylu, no ne? Oproti chůzi, která dělá hezká těla a přináší dobrý spánek, ježdění autem dělá tak akorát rozpláclé zadky a uhlíkovou stopu. Ale k věci.
Zablikala na mě přístrojová deska, v motoru to otráveně cvaklo a konec. Hm. Jelikož ale Kia dva chladné měsíce stála v garáži a ani před tím se s ní moc nejezdilo, docela rychle mě napadlo, že by to mohla být vybitá baterka. Teď jen co s ní.
Nevím, jak vy, ale já jsem toto téma studovala naposledy v autoškole a už si to vůbec nepamatovala. Naštěstí jsem ale kdysi Chtěla být milionářem, takže jsem věděla, že se dá Obrátit na přítele na telefonu, případně na Diváky. Obojí většinou funguje a k nastartování vybité autobaterie je stejně potřeba další auto, tak jaképak copak. Zavolala jsem tedy spolubydlícímu, společně jsme odchytili jeden z projíždějících vozů a za chvíli bylo hotovo. Paráda.
Večer se mi to ale rozleželo v hlavě a moje řešení situace se mi nelíbilo.
Pan zachránce sice neměl žádné uštěpačné řeči na téma žena a auta a byl celkově velice příjemný, přesto jsem se cítila nekomfortně, že jsem neznala správný postup a nemohla kontrolovat, jestli vše dělá správně, případně pomoci, kdyby nevěděl. Představila jsem si tu situaci znovu, kdybych bývala byla v obraze:
Já (nonšalantně): „Otevřete mi kapotu, prosím? Já si tam připojím ty kabely. … Ne, to je dobré, vím, jak na to.“ Mmm… jo, to by bylo cool.
Pojďte tomu dát deset minut času a mít tuhle situaci v budoucnu pod kontrolou!
Hledala jsem nějaký pěkný youtube návod, ale k mému zděšení byly skoro ve všech chyby. Ach jo. Ale tento je skoro úplně správně a navíc je docela zábavný: Startování auta pomocí kabelů.
Mrkněte na něj, a pak ještě dočtěte článek do konce a budete myslím dobře připraveni. A kdybyste to někdy využili v praxi, tak si na mě vzpomeňte ;).
Pro shrnutí ještě jednou pořadí zapojování kabelů, ve kterém se často chybuje:
Obrázek převzat z anglické wikipedie: Jump start
Na co dát pozor:
- Kabely neodkládáme na auto, mohli bychom vyzkratovat baterku. Raději je držíme v ruce, dokud nejsou krokosvorky zacvaknuté na správných místech. Kdo je nemehlo, raději vyndá z obalu jeden kabel po druhém, aby mu to všechno omylem nespadlo do některého z motorů.
- Druhý konec zemnícího (-) kabelu nikdy nepřipojujeme k zápornému pólu vybité baterie ale k něčemu kovovému na kostře motoru. Připojením na záporný pól bychom mohli svou baterku (i baterku zachránců) zničit, v nejhorším případě by mohla i vybuchnout.
- Když nastartujeme, necháme motor běžet a nevypínáme ho dokud baterku trochu nedobijeme jízdou. Jinak budeme vážně za idioty. ‚:D